(KarriereStart.no):

Under et intervju før det amerikanske presidentvalget ble President Barack Obama bedt om å nevne en personlig svakhet som kunne virke negativt i rollen som president:
 
– Jeg tror ikke det er noen svakhet som går ut over mine evner til å fungere som president. Jeg tror vi alle har noe vi trenger å forbedre oss på, svarte han til NBCs Katie Couric.
 
Obamas svar er ikke noe du bør etterligne i et jobbintervju, og beviser at selv de mest erfarne intervjuobjektene kan slite med et slikt spørsmål. Men det er nettopp det at det er et vanskelig spørsmål som gjør det til et godt og mye brukt jobbintervjuspørsmål.
 
Når intervjuere stiller et spørsmål rundt dine svake sider, er de ute etter å se om du har selvinnsikt, og om du er bevisst på hvordan du fungerer i en jobbsituasjon.
 
På karrierenettstedet Wetfeet.com har de listet opp syv klisjefylte, overbrukte og elendige svar som du bør styre unna. De kommer også med ekspertråd om hvordan du skal formulere et unikt svar som kommer til å imponere.


 

LES OGSÅ: Dette bør du ikke si under jobbintervjuet

 

De dårlige svarene

– Jeg er perfeksjonist / Jeg er arbeidsnarkoman


Det eldste trikset i boka er å nevne en svakhet og gjøre det om til noe positivt. En hvilken som helst erfaren intervjuer både kjenner og hater dette trikset. Det fremstår tilgjort, liksom-smart, uekte, og viser at en ikke å legger mye energi i å komme med et godt svar.

 

– Jeg utsetter ting / Jeg er uorganisert

Ærlighet varer lengst, men dette svaret er strengt tatt litt for ærlig. Selv om du kanskje forteller til venner at du alltid utsetter arbeidet til siste liten, vil det ikke imponere intervjuerne.

 

– Jeg har høye forventninger til meg selv

Dette svaret oversettes til «Jeg legger mye press på meg selv», og dette er negativt av to grunner: For det første, kan det gjøre deg vanskelig og ubehagelig å jobbe med. For det andre avslører du at du blir lett stresset og frustrert, noe som er en bekymring for arbeidsgivere.


– Jeg vet ikke

Dette er et rødt flagg som viser at du ikke har selvinnsikt, eller at du ikke har evnen til å tenke fort. Så til alle som føler seg som Obama, og ikke har noen svakheter: Jo det har du, og du må identifisere dem før intervjuet, slik at du ikke blir tatt på senga av intervjueren.


 

– Jeg har ikke noen

Dette er et annet rødt flagg-svar. Det er best å unngå å høres egoistisk, defensiv, og falsk ut i et jobbintervju, og dette svaret er alle tre. Som nevnt, må du identifisere en svakhet før du stiller til intervju.

 

LES OGSÅ: 80 vanlige spørsmål i jobbintervju

 

Det gode svaret

Lewis Lin og Michael Neece, grunnlegger av InterviewMastery.com, skriver at de er enige om at det beste svaret kan brytes ned i tre deler:
 
Først viser du selvinnsikt ved å avsløre en svakhet. Så forteller du hvordan du har tatt initiativ for å forbedre den. Og til slutt, fortell hvor bra det har fungert så langt. Eller som Lin sier, rund av svaret med en «happy ending».
 
For eksempel, hvis du er dårlig på å gi presentasjoner, kan du identifisere din svakhet som at du ikke liker å snakke foran andre mennesker. Fortell hvordan du overvant denne svakheten ved å stadig melde deg frivillig til å gi en presentasjon på vegne av avdelingen i din gamle jobb, eller fortell at du deltar på Toastmaster-kurs. Deretter kan du reflektere over hvor komfortnivået ditt ligger med å holde presentasjoner i dag.
 
Bare husk å holde det kort og konsist! Neece sier de fleste intervjuere mister fokus etter 60 sekunder av en monolog, så øv på å holde det så kortfattet og relevant som mulig.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger