(KarriereStart.no): 

- Hvis du ser på jordkloden: hvem har noe unikt? Det er det det handler om i dag. Norsk natur er unik, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. 

NHO Reiseliv er Norges største arbeidsgiver- og næringsorganisasjon for reiselivet i Norge. Krohn Devold jobber med å sette den riktige dagsordenen i forhold til reiselivsnæringens behov og utfordringer. Hun mener Norge har noe helt unikt å tilby innenfor reiseliv. 

- Norge er, muligens sammen med New Zealand, verdens vakreste land. Og hva blir det mer av i verden og hva blir det mindre av? Det det blir manko på, er jo urørte områder, det er reint vann, det er temperaturer under 25 grader, frisk luft, og å få lov til å høre fuglekvitter, sier reiselivstoppen. 

Hun forteller at det for store deler av verden, som er vant til å bo smått og trangt i forurensede storbyer, kan føles som å komme til paradis bare å komme til Frognerparken. 

- De synes det er fantastisk å ha en hage midt i en by, nesten tom for folk, der de kan komme og gå når de vil, og sette seg ned og grille, forteller Krohn Devold. 


- Og så har vi allemannsretten. Det er det nesten bare vi som har i hele verden. Gå hvor du vil, detter du ut for et stup, så er det din feil. Og folk synes at allemannsretten, friheten og retten til å dette ned og brekke en fot, det er en unik egenskap. Og det er det vi må ta vare på, det er vi spesielle på, sier hun. 

Krohn Devold legger vekt på at Norges forse er blandingen av vill og urørt natur, med veldig godt utbygd infrastruktur, som for eksempel utstrakt tilgang til 4G nett, mulighet for kortbetaling stort sett over alt, og mulighet for å booke det meste på nett.

 

LES OGSÅ: Jan Egeland: Slik får du foten innenfor bistandsbransjen  

 

Flere arbeidsplasser i personlig service

Ifølge The World Travel & Tourism Council (WTTC) er det i Norge 220 000 arbeidsplasser som er direkte eller indirekte tilknyttet reiselivsnæringen. Disse jobbene inkluderer ansatte i hotell, restaurant, service, rengjøring og samferdsel, for å nevne noen, og utgjør omlag 8,5 prosent av den norske sysselsettingen.  


Reiseliv   
  • Reiselivsbransjen er en av verdens største og raskest voksende næringer. 
  • I 2013 brukte nordmenn på reise innenlands 81,4 milliarder kroner, mens utenlandske besøkende i Norge la igjen 31,7 milliarder kroner.
  • Totalt sto bransjen for 6,4 prosent av Norges Bruttonasjonalprodukt i 2013.
  • 55 prosent av bedriftene i norsk næringsliv forteller at de ikke har dekket behovet for kvalifisert arbeidskraft i dag.
  • Faglærte kokker og servitører er de yrkene hvor det forventes størst behov frem mot 2019, ifølge en rapport fra en studie gjennomført av Onlive Research for NHO Reiseliv i 2013.
  • 40 prosent av ansatte innenfor overnatting- og serveringsnæringen er mellom 15 og 24 år. 

Kilder: NHO Reiseliv Årsrapport 2014, og WTTCs rapport for 2014.  

 

WTTCs prognose frem mot 2024 er at det absolutte antall arbeidsplasser i næringen vil stige, men at prosentandelen vil holde seg stabil. 

- Allerede i dag er det en av de største næringene i privat sektor i Norge, sier Krohn Devold. 

Men bransjen er i utvikling, og har vært det en stund. Krohn Devold vokste opp med en mor som jobbet i et reisebyrå, hvor jobben besto i å skrive ut alle mulige billetter. Veldig mye av dette gjør man i dag på nett og med apper, både billetter til transport og booking av hoteller. Det som kan automatiseres, blir automatisert. 

- Jeg tror fler og fler av arbeidsplassene vil være innenfor personlig service, forteller Krohn Devold. 

- Kall det guiding. At du kan fortelle folk hvor de skal gå tur. Hjelpe dem når de kommer til Grand hotell. «Her får du to dager med langrennsski, ta trikken opp til Frognerseteren, så går du en runde sånn og sånn, vi gir deg kart og GPS, og så har vi booka operaen til deg i morgen, og Munch-museet dagen etter, så får du se Norges Louvre.» Det å pakke, sette sammen og guide blir viktig. Å friste dem, gjør man på nettet, når de sitter hjemme i Japan og finner alt. Men at de får den lille ekstra hjelpen og inspirasjonen på stedet blir viktig, og at de forteller det videre, mener reiselivssjefen.  

Tall fra WTTCs rapport Travel & Tourism Economic Impact 2014, Norway viser at det i 2013 var omkring 5,2 millioner utenlandske turistankomster til Norge, som hadde minst én overnatting. I 2024 er dette tallet forventet å være rundt 7,5 millioner. 

Av langveisreisende turister, benytter et flertall seg av pakkeløsninger. For eksempel kjøper tre av fire kinesere som kommer som ferieturister til Norge pakkereiser, og blir i gjennomsnitt i fire dager. Det vil si at programmet må være tettpakket. 


Noen av de mest besøkte attraksjonene i Norge er Holmenkollen, Kristiansand Dyrepark, Bergen Brygge, Vøringsfossen, Trollstigen og Geirangerfjorden, alle med flere hundre tusen besøkende hvert år. 

- For folk som er litt kreative på design, sammensetning, kobling, og historiefortelling, så er det en spennende bransje, sier Krohn Devold. 

 

LES OGSÅ: Slik finner du arbeidsgiveren som passer for deg  

 

Ikke så dyrt som vi tror 

Norge går for å være en dyr feriedestinasjon, kanskje litt for de spesielt interesserte. Men Krohn Devold er ikke sikker på at Norge er en for dyr feriedestinasjon for utenlandske turister. 

- Det spørs. Er rent vann dyrt her i Norge? Er hotell dyrt? Nei, hotell i Norge er blant de billigste i den siviliserte verden. I Paris, London, Berlin er det mye dyrere hotell. Selv i Sverige. Og det er fordi vi har store kjeder som driver veldig effektivt. Med online booking, online innsjekking. Få folk, mye nettbruk, forklarer Krohn Devold. 

- Det som er dyrt i Norge, er alkohol. Men turister kommer ikke hit for å drikke. Det er vi, det, som reiser på ferie for å drikke. Andre kan egentlig drikke det de vil resten av året. Hit kommer de for å drikke rent vann, drikke eplemost fra Hardanger, for å spise hotellfrokoster med masse lokal mat. Det er naturen, understreker Krohn Devold. 

 

LES OGSÅ: Menn unngår fortsatt tradisjonelle kvinneyrker  

 

Kom deg ut av storbygrytene

Krohn Devolds råd til unge som kunne tenke seg en fremtid i reiselivsnæringen, er å starte med en utdanning. Det finnes i dag et trettitalls høyere utdanninger innen reiseliv, i tillegg til kokke- og servitørutdanninger. 

- Fullfør utdanning, skaff deg en sommerjobb i bransjen, begynn i første jobb der du kan lære mest mulig, råder hun. 

- Og tørr å flytte på deg geografisk når du er ung. Oslogryta er ikke alt, sier lederen i NHO Reiseliv. 

Krohn Devold råder også unge til å følge med på websider, reise-apper og sosiale medier, for å følge med på den digitale utviklingen. 

- Og prøv ut Norge som feriemål selv, og finn ut hva du synes er morsomt, sier Krohn Devold. 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger  

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger