(KarriereStart.no):

Flere steder i Europa ligger arbeidsledigheten opp mot 60 prosent blant den unge befolkningen. Selv om det norske arbeidsmarkedet virker stabilt og trygt om dagen, er det ingen selvfølge at dette vil vare evig. Husk at det er i de gode tidene man bør implementere en strategi for å bli en verdifull ansatt, slik at man ikke blir den første som må gå hvis det en dag blir dårligere tider.


Da den australske avisen Herald Sun skrev en serie artikler rundt den økende arbeidsledigheten i landet, laget de også en guide til hvordan man går frem for å gjøre seg uunnværlig på arbeidsplassen. Her er seks av tipsene som vil være relevante uansett stilling og yrkesgruppe: 

 

SE VIDEO: Dine rettigheter ved oppsigelse og avskjedigelse

 

1. Vær punktlig

Det å møte opp i tide på jobb og til møter krever ikke mye av deg, og det blir definitivt lagt merke til. Selv om bedriftskulturen er å dukke opp et sted mellom 08:00 og 08:30, så vær der uansett i tide. Ikke bare vil du rekke gjennom arbeidet du har planlagt, det vil også bli lagt merke til av sjefen, som tross alt bestemmer skjebnen din hvis det en dag blir nedbemanning i bedriften.


 

2. Vit hvordan sjefen jobber

Det er viktig å vite om sjefen liker å bli stilt spørsmål, om de ønsker å bli holdt oppdatert på hva du gjør, om de ønsker å høre meninger eller bare rene fakta, eller om de foretrekker telefon, e-post eller personlig kommunikasjon. Ved å vite hvordan sjefen foretrekker å jobbe, gjør du deg til en god samarbeidspartner. Dette kan veie tungt den dagen han skal vurdere forfremmelser eller nedgraderinger.

LES OGSÅ: Stillesittende arbeid: Dette hindrer økt dødelighet

 

3. Vær en lagspiller

Ikke prøv å levere resultater på egenhånd eller forvent at kolleger vil gjøre alt selv. Til tross for at du er best innen ditt felt, er det viktig å ta i mot råd og tilby hjelp selv om du ikke har blitt spurt. Ansatte som strekker seg det lille ekstra og som samarbeider godt med andre er høyt verdsatte på arbeidsplassen.


 

SE VIDEO: Slik håndterer du konflikter med sjefen

 

4. Ikke snakk nedsettende om bedriften eller kollegene dine

Unngå å skape drama både i- og utenfor arbeidstiden. Hvis du har et problem bør du formidle det til sjefen, og ingen andre. Ikke bli dratt inn i intriger med andre kolleger eller interne konflikter som angår driften av selskapet. Trøbbelmakere er som regel de første som må gå i trange tider.

LES OGSÅ: Norske arbeidstagere etterlyser tydeligere krav og bedre incentiver fra myndighetene

 

5. Kjenn til utfordringene til de rundt deg

Skaff deg innsikt i hvilke problemstillinger kolleger, og spesielt sjefen, har på jobben. Da vil du nemlig sikre at du ikke blir en del av problemet eller gjør det enda verre. Du vil også få mulighet til å være en del av løsningen. En ansatt som gir løsning på problemer som ikke er deres egne er en verdifull og høyt respektert ansatt.

LES OGSÅ: Få dekket briller av arbeidsgiver: Dette er dine rettigheter

 

6. Vær fleksibel

Å være fleksibel innebærer å være villig til å jobbe sene kvelder for å rekke en tidsfrist, eller å ta på seg ekstra oppgaver ut over det daglige. Fleksibilitet og vilje til å ta i et tak er en velkommen egenskap i sjefens øyne, så sørg for å vise at du er tilgjengelig om det trengs. Det vil ikke nødvendigvis si at sjefen tar deg på ordet og tilkaller deg hver uke, men velviljen sender signaler om at du er innstilt på å være en god ressurs og en verdifull ansatt.

 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger