(KarriereStart.no):

Om man er innadvendt, dårlig på kommunikasjon, eller generelt har vansker med å tolke de sosiale kodene på arbeidsplassen, kan det gå utover forholdet til kollegaer. Men, det er heldigvis relativt små grep som skal til for å bedre situasjonen.


Psykoterapeuten Christina Steinorth er en populær relasjonsekspert som er mye brukt i amerikansk media. Hun har også skrevet boken «Cue Cards for Life: Thoughtful Tips for Better Relationships». I en artikkel på careerealism.com deler hun noen verdifulle råd som vil hjelpe deg med måten du kommuniserer med kollegaer, og hvordan de responderer på deg:

 

1. Vær bevisst på humøret ditt

Alle kan ha perioder med dårlig humør. Men det som skiller barn fra voksne er evnen til å utøve impulskontroll og ikke la dette gå ut over andre. Hvis du surmuler eller er gretten, vil folk rundt deg føle at de må gå på eggeskall for at du ikke skal la det gå ut over dem. Du ville neppe trives med å forholde deg til en slik person selv, så begrens det dårlige humøret ditt etter beste evne.


 

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger

 

2. Jobb med timingen

Når du kommuniserer med kollegaer, ta hensyn til hva situasjonen tillater og vær bevisst på hvordan andre har det. Hvis personen virker stresset, distrahert eller frustrert, spør først om det passer å ta en prat. Selv om det du eventuelt skal si er viktig, er det lite hensiktsmessig å ta det opp hvis personen ikke er mottakelig for kommunikasjon akkurat på det tidspunktet. I verste fall når ikke poenget ditt igjennom, samtidig som du risikerer å forverre humøret til vedkommende.

 

3. Vær mottakelig for konstruktiv kritikk

Hvis en kollega kommer med forslag til hvordan noe kan gjøres annerledes, ikke bli defensiv, fornærmet eller irritert. La dem snakke ferdig, trekk pusten og forsøk å forstå hva de mener. Ta eierskap til eventuelle feil du har gjort, og bruk innspillene som en anledning til å utvikle deg.


 

LES OGSÅ: Slik takler du kritikk på jobb

 

4. Ta opp problemer med dem det gjelder

Så langt det lar seg gjøre bør man ta sikte på å løse konflikter uten å involvere sjefen eller andre kolleger. Eventuelle konflikter med kollegaer bør håndteres med dem direkte. Tilnærm deg vedkommende på tomannshånd med respekt, og bruk konkrete eksempler på hva som plager deg, fremfor å uttrykke generell misnøye med personen. Forklar at du ønsker en løsning på problemet, og at du ønsker deres hjelp til å få det til. Gi dette et forsøk før du eventuelt tar opp problemet med sjefen eller andre kolleger, det vil som regel gi det beste utfallet.

 

5. Den ikke-verbale kommunikasjonen

Det er viktig å være klar over at kommunikasjon handler om langt mer enn ordene man sier. Kommunikasjon skjer også i stor grad gjennom tonefall, volum, ansiktsuttrykk og kroppsspråk. Tenk over om du oppfattes som interessert når andre snakker, eller om du heller virker distrahert og utålmodig. Hvis du får kommentarer på at du virker sint eller stresset, er dette som regel en respons på den ikke-verbale kommunikasjonen din. 

 

LES OGSÅ: Kroppsspråket kan avgjøre jobbintervjuet