(KarriereStart.no):

Hotellkongen Petter Stordalen har ved flere anledninger uttalt at en del av hemmeligheten bak hans suksess er at han bevisst har ansatt folk som er bedre enn seg selv. Dette er sikkert en smart strategi for å danne et team med potensiale for suksess, men det har liten verdi dersom man ikke klarer å holde på dem over tid. De beste medarbeiderne vil som regel være bevisst på hvilken kompetanse de sitter på – noe som gjør dem ekstra tilbøyelige til å flagge ut hvis de ser bedre muligheter andre steder.


Den amerikanske forfatteren Peter Economy står bak bestselgeren «Managing For Dummies, The Management Bible, Leading Through Uncertainty», og mer enn 60 andre bøker. Han har også vært redaktør for den prisvinnende tidsskriftet «Leader to leader» i mer enn ti år. På karrierenettstedet Inc.com har han skrevet en artikkel hvor han lister fem viktige ting man bør gjøre for å holde på de beste ansatte: 

LES OGSÅ: Slik vekkes engasjementet på arbeidsplassen

1. Gi dem god kompensasjon

La de ansatte få en rettferdig kompensasjon for innsatsen deres, og pass særlig på å holde løfter du gir i forhold til dette. Men det handler riktignok ikke bare om penger. Finn ut hva slags kompensasjon som vil bli mest verdsatt hos dem og hva som vil bidra til at de vil bli motivert til å fortsette i stillingen. Hvis det er karriereavansement og mer ansvar de er ute etter, sørg for at du legger til rette for dette. Hvis fleksibel arbeidstid bedrer balansen deres mellom jobb og fritid eller familielivet, finn en løsning for at dette skal la seg gjennomføre. Det finnes mange kreative alternativer til lønnsforhøyelser for å gi kompensasjon for en god innsats. Husk at ansatte som ikke føler seg verdsatt eller som ikke ser klare fordeler ved å bli værende, også kommer til å se seg om etter grønnere gress ellers på arbeidsmarkedet.


2. Oppmuntre til å ta sjanser

Det kan være smart å utfordre de ansatte til å stille spørsmål ved bedriftens situasjon, utfordre konvensjonell tenkning, og la dem komme med nye og spennende ideer uten frykt for å bli avvist. Med oppmuntring og noen enkle rammer, vil dyktige medarbeidere kunne finne frem til bedre og mer kreative måter å gjøre ting på. Målet ditt er å stimulere til en kultur hvor man kan lokke frem nye metoder og rutiner, for deretter å støtte dem i gjennomføringen av sine ideer. En konsekvens av dette kan være at noen vil gjøre feil eller til og med mislykkes totalt fra tid til annen, men dette må man regne med.


LES OGSÅ: Slik forhandler du om lønn under jobbintervjuet

3. Kanaliser energien deres

Ansatte som utmerker seg positivt er ofte smarte, arbeidsomme og nysgjerrige. En vanlig konsekvens av dette er at de trives med nye utfordringer og blir fortere lei av rutine. Utnytt denne rastløse energien og bruk den til bedriftens fordel, råder Peter Economy. Gi dem en konstant strøm av interessante oppgaver, gjerne de mest krevende problemstillingene i bedriften, og utfordre dem til å finne gode løsninger. Legg frem noen retningslinjer og en tidsfrist, men ikke gå ned på detaljnivå på arbeidsinstrukser eller hvordan de skal gjennomføre oppgaven.

4. Gi dem tid til å leke

Barn er ikke de eneste som trenger tid til å leke, det gjør også de ansatte på en arbeidsplass. Dette kan virke på kant med fokuset på effektivitet og produktivitet, men planlagt tid til underholdende aktiviteter kan være sunt for bedriften. Det er når de får sjansen til å gå utenfor den daglige rutinen at de vil knytte bånd med kolleger, noe som vil føre til en sterkere lojalitetsfølelse ovenfor bedriften.

LES OGSÅ: Seks viktige egenskaper hos suksessfulle ledere

5. Led ved eksempel

Husk at du som leder du er svært synlig for dine ansatte. Dine tilnærminger til daglige utfordringer, strategiske spørsmål og arbeidsmoral vil ikke gå ubemerket hen innad i bedriften. Ansatte motiveres- og drar nytte av å samarbeide med en mentor som kan gi råd, karriereveiledning, nettverk og et mål å strekke seg etter. Sett et godt og konsekvent eksempel – og de ansatte vil strebe etter å oppfylle dine forventninger.

Klikk her for å søke blant tusenvis av ledige stillinger